25 February 2014

Pilihlah Supplemen yang Betul

Pilihan untuk hidup dengan sihat tidak pernah ditolak oleh semua orang. 
Namun, adakah kita pasti pilihan yang kita sedang ambil ketika ini memenuhi kriteria yang perlu untuk menjamin kehidupan sihat untuk diri sendiri dan keluarga?


Sebagai contoh, adakah pengambilan makanan seharian kita memenuhi keperluan nutrisi harian kita? Sooo, cara terbaik untuk memenuhi keperluan nutrisi harian kita adalah dengan mengambil makanan tambahan. 

Namun, perlu diingat bahawa pengambilan supplemen ni adalah sekadar TAMBAHAN dan bukan PIL AJAIB yang membolehkan kita terus sihat walaupun dok melahap fastfood, junkfood etc tahap tak hengat…

Ramai yang salah faham tang ni, sebab ramai beranggapan bila dah amik supplemen ni xpayah dah jaga makanan. Bukan macam tu hokayyyy…Makanan dan kehidupan yang sihat masih perlu diamalkan, supplemen hanya untuk membantu meningkatkan lagi kualiti hidup anda.

Okay, saya nak share sikit bagaimana cara nak pilih supplemen yang betul. jangan main hentam beli jer kat pasaran yer… 


Pilih yang semulajadi 

Vitamin semulajadi mudah diserap badan kerana badan kita memerlukan vitamin dari makanan dan bukan dari sumber bukan makanan. 

Vitamin semulajadi diperbuat dari ekstrak bahan semulajadi yang mengandungi semua komponen untuk berinteraksi dengan tubuh badan kita.

Cara nak kenal vitamin semulajadi ni ialah ia tida silica gel.


Tiada bahan tiruan.

kandungan vitamin yang anda ingin beli mesti diteliti dan disahkan tiada perasa tiruan, pemanis tiruan, tiada bahan kimia selain pembungkusannya bebas bisphenol-A phthalates dan dakwat toksik.


Diluluskan oleh kementerian Kesihatan Malaysia dan disahkan halal.

Pastikan product yang dipilih mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan mendapat sijil halal yang disahkan oleh JAKIM. 

Ia perlu untuk mengelakkan kita mengambilan vitamin dari bahan yang diragukan. Untuk pengetahuan, shaklee ada kedua-duanya yer.

 Shaklee disahkan oleh ISA iaitu badan yang diiktiraf JAKIM di US.


Vitamin diambil mesti mengandungi semua Komponen perlu

Ia perlu untuk memastikan penyerapan vitamin itu berlaku dengan sebaiknya pada badan kita. 

Contohnya Vitamin C shaklee turut disertakan dengan nutrien yang dikenali sebagai bioflavinoid yang dapat membantu meningkatkan penyerapan vitamin C tersebut.

Vitamin B complex misalnya, mengandungi kelapan-lapan vitamin iaitu B1,B2,B3,B5,B6,B12, asid folik dan biot. kesemua ni perlu ada untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan sempurna vitamin B.

Kalsium yang terbaik ialah yang mengandungi vitamin D, kerana vitamin D adalah faktor penyerapan kalsium. Tanpa vitamin D, kalsium akan terenap di buah pinggang dan boleh menjadi batu karang.



Jika anda perlukan sebarang bantuan or consultation percuma mengenai supplemen, boleh email kepada saya di mommzahraa@gmail.com atau sms/whatsapp saya di 019-3594787 .

No comments:

Post a Comment